© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 23:08, 3.12.2024 r.
Podstawa prawna
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów, dalej: „PIBR”, odbywa się zgodnie z przepisami:
Przedmiot skargi i wniosku
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kpa).
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa).
O czym należy pamiętać?
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 § 3 Kpa). W przypadku wnoszenia skargi lub wniosku w imieniu innej osoby, osoba składająca skargę lub wniosek powinna przedstawić zgodę osoby na rzecz, której jest wnoszona.
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych (art. 225 § 1 Kpa).
Wymogi formalne skargi i wniosku
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 Kpa).
Skarga lub wniosek musi zawierać:
imię i nazwisko lub nazwę wnoszącego skargę lub wniosek,
adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę lub wniosek,
treść skargi lub wniosku określając przy tym przedmiot wnoszonej sprawy.
Skargi lub wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia
Jak i gdzie można złożyć w PIBR skargę lub wniosek?
Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia (art. 228 i art. 242 Kpa).
Odpowiedzialnymi za przyjmowanie skarg i wniosków w Biurze PIBR są pracownicy Działu Administracyjnego.
Skargę lub wniosek można złożyć w Biurze PIBR w następujący sposób:
Termin załatwienia skargi i wniosku
Skarga lub wniosek powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, licząc od dnia ich wpływu do PIBR.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się wnoszącego sprawę w formie pisemnej.
Postępowanie skargowe jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia, zawierającym stanowisko organu. Postępowanie to nie przewiduje trybu odwoławczego.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Rozdziale 2 Działu VIII Kpa.
W przypadku złożenia przez skarżącego lub wnoszącego ponownej skargi lub wniosku, niezawierających nowych okoliczności w stosunku do poprzedniej skargi lub wniosku, która w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana z bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na tę skargę lub wniosek – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania o tym skarżącego lub wnoszącego.
Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych
W związku z treścią z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4.03.2021, str. 35), dalej: „RODO”, Polska Izb Biegłych Rewidentów informuje, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: „Administrator”) jest Polska Izba Biegłych Rewidentów (PIBR), al. Jana Pawła II 80, Warszawa (00-175), adres e-mail: biuro@pibr.org.pl numer telefonu: 22 637 30 81-83 W Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów został powołany Inspektor Ochrony Danych, z którym można kontaktować się w każdej sprawie dotyczącej przetwarzania danych osobowych. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest pod adresem e-mail: IOD@pibr.org.pl, lub pod adresem korespondencyjnym: al. Jana Pawła II 80, Warszawa (00-175).
Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być zewnętrzne spółki udzielające wsparcia administratorowi na zasadzie zleconych usług, z którymi zostały zawarte odpowiednie umowy powierzenia przetwarzania danych oraz upoważnieni pracownicy oraz współpracownicy administratora danych osobowych.
Informujemy, że podane przez Pana/Panią dane osobowe będą przetwarzane na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych / RODO) w następujących celach:
Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji w.w. celów przetwarzania tj. do czasu wypełnienia obowiązków prawnych związanych z archiwizacją dokumentacji
Informujemy, że przysługują Panu/Pani następujące prawa:
aby skorzystać z wyżej wymienionych praw, należy skontaktować się wykorzystując podane dane kontaktowe, z administratorem i poinformować go, z którego prawa i w jakim zakresie chce Pan/Pani skorzystać.
Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pan/Pani uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
Pani/Pana dane osobowe zostały pozyskane w toku postępowania administracyjnego.
Informujemy ponadto, że Pana/Pani dane nie będą profilowane, w tym nie będą podejmowane zautomatyzowane decyzje w stosunku do Pana/Pani osoby.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.