Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 01:33, 23.03.2025 r.

Atestacja sprawozdania beneficjenta przez biegłego rewidenta

Przedstawiciele PIBR, MRiT oraz NFOŚiGW rozmawiali o usłudze atestacyjnej biegłego rewidenta związanej z rządowym programem pomocy dla sektorów energochłonnych.

15 marca 2023

9 marca 2023 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli Polskiej Izby Biegłych Rewidentów („PIBR”), Ministerstwa Rozwoju i Technologii („MRiT”) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej („NFOŚiGW”). Rozmowy dotyczyły m.in. doprecyzowania zakresu usługi atestacyjnej biegłego rewidenta związanej z rządowym program pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.” („program rządowy”).

Program rządowy przyjęty uchwałą nr 1/2023 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2023 r. (por. pkt 14 programu) nałożył na beneficjentów tego programu obowiązek złożenia wraz z rozliczeniem pomocy publicznej raportu niezależnego biegłego rewidenta z wykonania usługi atestacyjnej w zakresie oceny sprawozdania beneficjenta. Założonym celem sprawozdania beneficjenta, zgodnie z programem rządowym, jest przedstawienie przyjętych założeń, wykorzystanych dowodów oraz dokonanych obliczeń w zakresie poniesionych kosztów zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego oraz wykazanego wskaźnika EBITDA w 2021 i 2022 r. (w podziale na półrocza, jeśli dotyczy) w przypadku złożenia wniosku ze zwiększonym limitem, a także dowodów spełnienia warunków i kryteriów udzielenia Pomocy („sprawozdanie beneficjenta”).

Wnioski o udzielenie pomocy zostały złożone przez wnioskodawców programu rządowego w okresie od 9 lutego do 22 lutego 2023 r. Dokumenty dotyczące rozliczenia pomocy udzielonej w ramach programu rządowego beneficjent ma obowiązek przedstawić NFOŚiGW („operatorowi programu”) do 31 marca 2023 r. Wzór sprawozdania beneficjenta stanowi załącznik 2 do umowy podpisywanej przez wnioskodawcę z MRiT (Skarbem Państwa). Usługa biegłego rewidenta dotycząca oceny tego sprawozdania będzie usługą dającą racjonalną pewność zgodnie z regulacjami Krajowego Standardu Usług Atestacyjnych Innych niż Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) – „Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych”, przyjętego uchwałą nr 3436/52e/2019 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 kwietnia 2019 r., z późn. zm. („KSUA 3000 (Z)”).

KSUA 3000 (Z) nakłada na biegłego rewidenta obowiązek zapoznania się przed wykonaniem usługi z okolicznościami zlecenia, które obejmują m.in.: warunki zlecenia, charakterystykę zagadnienia będącego przedmiotem zlecenia, kryteria pomiaru lub oceny, potrzeby informacyjne zamierzonych użytkowników oraz inne kwestie, na przykład zdarzenia, transakcje, warunki i praktyki, które mogą mieć znaczący wpływ na zlecenie. Standard wymaga, aby kryteria, które będą miały zastosowanie do sporządzenia przez jednostkę sprawozdania beneficjenta oraz biegłego rewidenta do oceny tego sprawozdania były właściwe w okolicznościach zlecenia, czyli stosowne, kompletne, wiarygodne, neutralne i zrozumiałe, a także że będą udostępnione zamierzonym użytkownikom.

Biegli rewidenci, którzy rozważają podjęcia się wykonania usługi, o której mowa powyżej, analizując założenia programu, związane z nim przepisy, 6 marca 2023 r. zgłosili do operatora programu i MRiT wątpliwości i ograniczenia, które mogą wpływać na możliwość realizacji usługi w sposób zgodny z wymogami obowiązującego standardu. Zgłoszone wątpliwości dotyczyły głównie zakresu sprawozdania beneficjenta, które ma być objęte oceną biegłego rewidenta oraz braku jednoznacznych i obiektywnych kryteriów sporządzenia, a tym samym pomiaru i oceny sprawozdania beneficjenta w przewidzianym przepisami zakresie. 9 marca 2023 r. odbyło się spotkanie członków PIBR z Dysponentem Funduszu, MRiT, oraz z operatorem programu, które miało na celu omówienie wątpliwości i wypracowanie rozwiązania, które pozwoli na wykonanie usługi zgodnie z wymogami standardu.

13 marca 2023 r. operator programu opublikował na swojej stronie internetowej zaktualizowaną wersję sprawozdania beneficjenta oraz dokumentu - zestawienie dowodów księgowych potwierdzających poniesienie kosztów (pod adresem: Dokumenty rozliczeniowe - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Portal Gov.pl (www.gov.pl)).

W rezultacie spotkania, biorąc pod uwagę potrzeby zamierzonego użytkownika usługi jakim jest operator programu i MRiT, zaproponowano jak następuje:

Wyłączenie z zakresu oceny biegłego rewidenta części 1 sprawozdania beneficjenta, stanowiącej oświadczenia beneficjenta; z tym, że oczekuje się, że w zakresie oceny biegłego rewidenta będą różnice pomiędzy danymi wykazanymi we wniosku o pomoc a zawartymi w sprawozdaniu beneficjenta;

Kryteria oceny biegłego rewidenta stanowić będzie podstawa sporządzenia opracowana i wskazana przez beneficjenta w stosunku do poszczególnych części sprawozdania 2-4

  • podstawa sporządzenia będzie obejmować jako minimum opis wskazany w kolumnie D przez operatora programu oraz wszelkie doprecyzowania, które okażą się konieczne;
  • w związku z tym podstawy sporządzenia wyliczeń poszczególnych wartości/kwot ujętych w sprawozdaniu beneficjenta mogą różnić się pomiędzy beneficjentami, w tym beneficjentami o porównywalnej działalności;
  • ocena biegłego rewidenta obejmuje również ocenę podstawy sporządzenia zawartej w sprawozdaniu beneficjenta z założeniami programu rządowego;

W razie wątpliwości co do znaczenia sformułowań użytych we wzorze sprawozdania beneficjenta, należy odwołać się do terminów zawartych w programie rządowym;

Jeżeli terminy użyte w sprawozdaniu beneficjenta są zdefiniowane w innych przepisach prawa, jak np. ustawa o rachunkowości, wówczas terminy użyte w sprawozdaniu beneficjenta mają znaczenie zgodne z tymi przepisami;

Do sprawozdania beneficjenta zasadne może być dodanie załączników niezbędnych dla prawidłowego zrozumienia zaprezentowanych w nim w/w kwot i opisów.

W PIBR trwają prace nad wskazówkami dla biegłych rewidentów dotyczącymi procedur atestacji.

Przy okazji przypominamy o powiązanej z tą usługą interpretacji MF wyjaśniającej, że uchwała Rady Ministrów możne być uznana jako przepis prawa, o którym jest mowa w definicji czynności rewizji finansowej, a tym samym możliwości świadczenia tej usługi na rzecz badanych JZP (aktualność pt. „Interpretacja MF dotycząca pojęcia przepis prawa”).

Zapisz się na newsletter

Zapis na newsletter zostanie uruchomiony wkrótce!

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl