Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 13:21, 5.12.2025 r.

Ustawa odraczająca sprawozdawczość ESG dla części firm trafi do podpisu Prezydenta RP

Senat na posiedzeniu 17 lipca br. przyjął bez poprawek ustawę odraczającą o dwa lata obowiązek sporządzania sprawozdawczości ESG dla dużych jednostek (z tzw. drugiej fali) oraz dla małych i średnich jednostek będących emitentami papierów wartościowych (z trzeciej fali). Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta RP.

18 lipca 2025

Ustawa zmieniająca ustawę z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw nie wprowadza zmian w zakresie obowiązków sprawozdawczych, a jedynie przesuwa moment ich pierwszego stosowania dla kolejnych grup podmiotów.

Zgodnie ze zmienionymi przepisami obowiązek raportowania ESG:

- dla dużych firm zostaje przesunięty z 2026 r. (za rok obrotowy 2025) na 2028 r. (za 2027 r.),

- dla małych i średnich firm notowanych na giełdzie zostaje przesunięty z 2027 r. (za rok obrotowy 2026) na 2029 r. (za 2028 r.).

Nowelizacja po zatwierdzeniu przez Prezydenta RP wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Pierwsza grupa podmiotów, obejmująca największe jednostki zainteresowania publicznego zatrudniające ponad 500 pracowników i przekraczające co najmniej jeden z progów finansowych dla jednostki dużej, a także jednostki zainteresowania publicznego stojące na czele grupy, w której zatrudnienie przekracza 500 osób, oraz która przekracza co najmniej jeden z progów finansowych dla dużej grupy, została objęta obowiązkiem raportowania i atestacji ESG za rok 2024, zgodnie z wymogami dyrektywy o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (CSRD).  

Przesunięcie terminów dla kolejnych dwóch grup jest implementacją dyrektywy „stop-the-clock”, na wdrożenie której państwa członkowskie mają czas do 31 grudnia 2025 r.

Takie rozwiązanie jest związane z toczącymi się w Unii Europejskiej pracami w sprawie zmian w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, po tym jak 26 lutego 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła pierwszy pakiet uproszczeń w obszarze zrównoważonego rozwoju, tzw. Omnibus I, mający na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w UE.

23 czerwca 2025 r. na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli przy UE (COREPER II) państwa członkowskie osiągnęły porozumienie na bazie tekstu kompromisowego przedstawionego przez polską Prezydencję w Radzie UE w zakresie pakietu uproszczeń Omnibus I. Dokument stanowi mandat Rady UE do negocjacji z Parlamentem Europejskim w celu osiągnięciu porozumienia dotyczącego tego projektu. 

Jak podało Ministerstwo Finansów w komunikacie - przedstawiona przez polską Prezydencję i zatwierdzona przez COREPER II propozycja przewiduje m. in.:

  • zawężenie zakresu jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju do jednostek i  grup kapitałowych, w których zatrudnienie przekracza 1000 pracowników oraz przychody netto ze sprzedaży przekraczają 450 mln euro rocznie;
  • umożliwienie państwom członkowskim zwolnienie jednostek z pierwszej fali (tj. sporządzających sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju po raz pierwszy za 2024 rok), które znajdą się poza nowym zakresem jednostek zobowiązanych do raportowania, z raportowania za lata obrotowe 2025 i 2026 (warunkiem skorzystania z opcji jest sfinalizowanie prac nad dyrektywą w odpowiednim czasie);
  • zwolnienie jednostek będących dużymi emitentami z rynku regulowanego od sporządzania ich własnej jednostkowej lub skonsolidowanej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, w sytuacji gdy zostaną one objęte skonsolidowaną sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju przez ich jednostkę dominującą;
  • wprowadzenie limitu informacji, których jednostki raportujące będą mogły żądać od jednostek w ramach swojego łańcucha wartości na potrzeby sporządzenia sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
  • uzupełnienie przepisów umożliwiających jednostkom pomijanie w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w szczególności informacji niejawnych, informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz informacji wrażliwych, których ujawnienie mogłoby niekorzystnie wpływać na pozycję rynkową jednostki;
  • rezygnację z docelowo przewidzianej atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez biegłych rewidentów na poziomie wystarczającego zapewnienia (reasonable assurance) i pozostawienie jej na poziomie ograniczonego zapewnienia (limited assurance).

Zapisz się na newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl