Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 05:13, 5.12.2025 r.

Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów (relacja)

7 listopada 2025 r. obył się Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów – po raz pierwszy w historii Polskiej Izby Biegłych Rewidentów został zorganizowany w formule zdalnej. Obrady zakończyły się przyjęciem uchwał wprowadzających zmiany do Statutu i Podstawowych zasad gospodarki finansowej PIBR.

7 listopada 2025

Zjazd otworzył Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów Kamil Jesionowski, który powitał delegatów i podkreślił, że dzisiejsze obrady są dowodem wspólnej odpowiedzialności i zaufania środowiska. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że Zjazd to nie tylko procedura, lecz moment, w którym wspólnota i odpowiedzialność spotykają się w działaniu. Przypomniał, że fundamentem zawodu biegłego rewidenta pozostają zaufanie, rzetelność i poczucie misji, a samorząd zawodowy nie jest przywilejem, lecz zobowiązaniem – wobec społeczeństwa, wobec zawodu i wobec siebie nawzajem.

Po otwarciu Zjazdu i potwierdzeniu kworum (obecnych 169 ze 197 uprawnionych delegatów) przez Klaudię Hałas, przewodniczącą Komisji ds. przygotowania projektów dokumentów, delegaci przystąpili do wyboru Prezydium. Przewodniczącym Zjazdu został Jan Letkiewicz, który po wyborze podziękował za zaufanie i zapewnił, że jego celem jest sprawne i merytoryczne prowadzenie obrad.

W skład Prezydium Zjazdu weszli:

  • Klaudia Hałas – zastępca przewodniczącego,
  • Grzegorz Skałecki – sekretarz,
  • Małgorzata Winter – protokolant.

Delegaci wybrali również trzy komisje Zjazdu:

  • Komisję mandatowo-skrutacyjną w składzie:
    • Piotr Bujnowicz (przewodniczący),
    • Katarzyna Gospodarczyk-Chlastawa (sekretarz),
    • Ireneusz Kurczyna (członek);
  • Komisję Nadzwyczajnego Zjazdu ds. Statutu:
    • Agnieszka Kryśkiewicz-Burnos – przewodnicząca,
    • Dawid Napierała – sekretarz,
    • Ewa Sobińska, Grzegorz Oszczypała, Alicja Saładonis – członkowie.
  • Komisję Nadzwyczajnego Zjazdu ds. zasad gospodarki finansowej:
    • Danuta Drobniak – przewodnicząca,
    • Agnieszka Pasek-Wujek – sekretarz,
    • Monika Matyszewska, Maria Piekarczyk, Małgorzata Tadeusiak – członkinie.

Po ukonstytuowaniu się, komisje rozpoczęły prace nad zgłoszonymi wnioskami dotyczącymi Statutu i PZGF PIBR.

W ramach dyskusji nad projektami uchwał głos zabrał jeden delegat i ok. 12.30 nastąpiła przerwa w obradach w oczekiwaniu na sprawozdania komisji.

Ok. 17.30 wznowione zostały obrady. Po przerwie komisje przedstawiły sprawozdania. Obie komisje przedstawiły zestawienia zgłoszonych wniosków, które zostały zamieszczone w systemie WZA24 w formie tabel z rekomendacjami do poszczególnych wniosków. Komisje rozpatrzyły łącznie 19 wniosków – 10 dotyczących zmian w Statucie i 9 odnoszących się do PZGF.

Komisja ds. Statutu rekomendowała odrzucenie wszystkich wniosków. Jej przewodnicząca Agnieszka Kryśkiewicz-Burnos przedstawiając uzasadnienie, mówiła, że pozostają one w sprzeczności z kierunkiem zmian wypracowanym w toku dwuletnich konsultacji środowiskowych i Forum Regionów.

W głosowaniu plenarnym nad wnioskami dot. Statutu, które zostały odrzucone przez Komisję i ponownie zgłoszone przez co najmniej 5 delegatów (tzw. wnioski zawrócone), żaden z wniosków nie uzyskał większości głosów.

Po zakończeniu tej części przewodniczący Zjazdu zapowiedział przerwę techniczną, po której rozpoczęła się prezentacja sprawozdania i rekomendacji Komisji ds. zasad gospodarki finansowej.

Komisja, kierowana przez Danutę Drobniak, przedstawiła rekomendacje i uzasadnienia dla wszystkich dziewięciu wniosków (łącznie zakładających 69 propozycji zmian), z których większość dotyczyła doprecyzowania zasad planowania i realizacji budżetu oraz zakresu opiniowania planów finansowych.

Ze zgłoszonych ponownie wniosków do PZGF delegacji zgodnie z rekomendacją Komisji – przyjęli jedynie dwie zmiany – do §3 ust. 2 oraz §3 ust. 6 – oraz cztery autopoprawki porządkujące o charakterze doprecyzowującym.

Następnie Zjazd przystąpił do głosowania końcowych uchwał:

  • dwóch uchwał w sprawie zmian w Statucie PIBR, w tym jednej o charakterze technicznym,
  • oraz w sprawie zmian w Podstawowych Zasad Gospodarki Finansowej PIBR.

Wszystkie uchwały zostały przyjęte bezwzględną większością głosów.

Druga część Zjazdu przebiegła spokojnie, w atmosferze współpracy i odpowiedzialności.

Prezes Kamil Jesionowski w krótkim podsumowaniu podziękował wszystkim delegatom, komisjom i osobom obsługującym Zjazd za merytoryczną, rzeczową pracę i sprawne przeprowadzenie głosowań.

Zjazd zakończył się kilka minut przed godziną 20:00, zgodnie z harmonogramem.

Obrady przebiegły sprawnie i bez zakłóceń – po raz pierwszy w historii Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w formule online, która w pełni się sprawdziła zarówno pod względem organizacyjnym, jak i technicznym.

Dzięki zaangażowaniu delegatów, komisji oraz zespołów technicznych możliwe było przeprowadzenie wszystkich punktów porządku obrad w sposób płynny i zgodny z planem.

Zapisz się na newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl