© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 03:35, 8.12.2024 r.
Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu rządowego pn. „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2024 r.”, które podlegają atestacji przez biegłych rewidentów.
Program pomocy
Celem tej edycji programu jest udzielnie wsparcia finansowego przedsiębiorstwom energochłonnym, które poniosły dodatkowe koszty wynikające z wysokich cen energii elektrycznej i gazu ziemnego w pierwszym półroczu 2024 r.
Zarówno pomoc podstawowa jak i pomoc zwiększona udzielana jest w formie refundacji.
Nabór wniosków rozpoczął się 22.11.2024 r. i potrwa do 05.12.2024 r.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie operatora programu - Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/ogloszenia.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od NFOŚiGW, pomoc będzie udzielana za okres kwalifikowany którym jest I półrocza 2024 r., a wyliczenie kosztów kwalifikowanych odbywa się na identycznych zasadach, jak w poprzednich edycjach. Zostały natomiast wprowadzone zmiany w zakresie wskaźnika EBITDA, bowiem w przypadku, gdy wnioskodawca nie posiada ostatecznych danych, pozwalających na wyliczenie wartości wskaźnika EBITDA za I półrocze 2024 r. - do spełnienia wymogu stosuje się okres całego 2023 r. Danymi porównawczymi są odpowiednio I półrocze 2021 r. albo cały rok 2021.
Ponadto dla pomocy zwiększonej sporządzane są dwa sprawozdania, z czego
W przypadku pierwszego sprawozdania usługa atestacyjna jest obligatoryjna, natomiast w przypadku drugiego sprawozdania wnioskodawca będzie mógł dołączyć dowody, które potwierdzają jednoznacznie wskazane warunki, a jeżeli nie będzie ich posiadać – wówczas konieczna będzie usługa atestacyjna.
Aby nie była tworzona odrębna dokumentacja ww. sprawozdania można sporządzać łącznie. Taka sama zasada dotyczy raportów biegłego rewidenta.
We wzorze sprawozdania beneficjenta zostały wprowadzone uproszczenia dla wnioskodawców (m.in. odniesienie się do kosztów netto, bez wykazywania VAT, a także opłat niekwalifikowanych), a także został wprowadzony jednolity wzór informacji o przyjętej metodyce, która ma usprawnić proces weryfikacji dokumentacji. Wprowadzone zostały również dodatkowe objaśnienia, aby zakres danych i informacji nie budził wątpliwości zarówno w przypadku wzoru sprawozdania, jak i zestawienia dowodów księgowych.
Atestacja przez biegłego rewidenta
Beneficjenci programu są zobowiązani do złożenia raportu/-ów niezależnego biegłego rewidenta z wykonania usługi atestacyjnej. Tak jak w poprzednich edycjach programu usługa biegłego rewidenta będzie usługą dającą racjonalną pewność wykonaną zgodnie z wymogami Krajowego Standardu Usług Atestacyjnych Innych niż Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) – „Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych”, przyjętego uchwałą nr 3436/52e/2019 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 kwietnia 2019 r., z późn. zm. („KSUA 3000 (Z)”).
KSUA 3000 (Z) nakłada na biegłego rewidenta m.in. obowiązek zapoznania się przed wykonaniem usługi z okolicznościami zlecenia, które obejmują m.in.: warunki zlecenia, charakterystykę zagadnienia będącego przedmiotem zlecenia, kryteria pomiaru lub oceny, potrzeby informacyjne zamierzonych użytkowników oraz inne kwestie, na przykład zdarzenia, transakcje, warunki i praktyki, które mogą mieć znaczący wpływ na zlecenie.
W aktualnościach dotyczących poprzednich edycji tego rządowego programu, w ramach wsparcia dla biegłych rewidentów, udostępniliśmy pomocnicze materiały informacyjne. Można się nimi posłużyć, pamiętając o konieczności ich dostosowania do obecnych warunków programu i okoliczności realizowanego zlecenia.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.