© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 16:16, 25.04.2024 r.
W związku z przepisami ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r. poz. 478), regulującej m.in. kwestię wydania przez biegłego rewidenta opinii potwierdzającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów wydała w dniu 18 listopada br. komunikat, w którym przypomina o kluczowych elementach związanych z realizacją ww. usługi poświadczającej.
Komunikat nr 2/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie usługi poświadczającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej
Załacznik nr 1 - Wytyczne dla biegłych rewidentów dotyczące wykonania usługi poświadczającej - OZE
Załacznik nr 2 - Opinia niezależnego biegłego rewidenta z wykonania usługi poświadczającej
I. Do momentu wydania przez KIBR komunikatu podstawą do wydania opinii było oświadczenie jednostki składane do URE i zawierające % współczynnika oraz dokumentacja. W momencie pojawienia się komunikatu wzór opinii stanowiącej załącznik do komunikatu KIBR zawiera częste odniesienia się do sprawozdania (wyliczenie współczynnika + podstawa sporządzenia), które to ma przygotować jednostka. W żadnym akcie prawnym (w tym w szczególności w ustawie o OZE - art. 52) nie zawarto wymogu sporządzania przez jednostkę takiego sprawozdania. Wobec powyższego napotykany problem dotyczy kwestionowania treści opinii przez jednostkę w zakresie, w jakim mowa jest o "załączonym sprawozdaniu". Zrozumiałe jest, że w takim razie komplet składany przez jednostkę do URE ma zawierać takie sprawozdanie. Obawa podmiotów dotyczy też sytuacji, gdy opinia będzie miała treść komunikatu KIBR, ale do oświadczenia do URE sprawozdanie nie zostanie dołączone - dołączone wg przepisów być nie musi. Jeśli Prezes URE zakwestionuje kompletność takiego oświadczenia, kto poniesie za to odpowiedzialność? Oczywistym jest, że wyliczenie i podstawy wyliczeń stanowią część dokumentacji roboczej biegłego. Reasumując, proszę o odpowiedź na pytania:
1. czy jednostka musi przygotować sprawozdanie będące elementem oświadczenie do URE (wyliczenie + podstawę sporządzenia)?
2. czy treść opinii może być zmodyfikowana w taki sposób, że będzie zawierała odniesienie do oświadczenia jednostki, a nie do sprawozdania, a wyliczenia i podstawy stanowić będą dokumentację roboczą?
II. Czy to sprawozdanie ma składać się z wyliczenia wskaźnika i opisu w nocie podstawy jego wyliczenia oraz w jakie formie podstawa wyliczenia ma być opisana? Czy to sprawozdanie powinno być w jakiś sposób potwierdzone/podpisane przez Zarząd. Z wymogów ustawy o odnawialnych źródłach energii nie wynika obowiązek sporządzenia przez spółkę dodatkowego sprawozdania, może to być kłopotliwe i trudne do osiągnięcia w krótkim czasie pozostałym do sporządzenia tych opinii.
W związku pojawiającymi się wątpliwościami odnośnie treści komunikatu prezentujemy odpowiedź przygotowaną przez Zespół Ekspertów zaangażowanych w przygotowanie komunikatu KRBR ws. usługi poświadczającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej (komunikat z dnia 18.11 br.). Zespół działa pod kierownictwem p. Barbary Misterskiej-Dragan, Zastępcy Prezesa KRBR i Przewodniczącej Komisji ds. standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów.
Treść odpowiedzi:
W celu wydania opinii biegły rewident powinien otrzymać dokument wskazujący na kryteria, które kierownictwo jednostki przyjęło do wyliczenia wskaźnika - podstawa wyliczenia wskaźnika. Opis kryteriów (podstawa wyliczenia współczynnika) powinien zatem obejmować przynajmniej:
Praktycznym rozwiązaniem byłoby połączenie wyliczenia współczynnika z opisem kryteriów (podstawą wyliczenia) w jeden dokument nazwany przykładowo w wytycznych KIBR „sprawozdanie”. Dokument ten (sprawozdanie) powinien zostać podpisany przez kierownika jednostki jako strony odpowiedzialnej za zagadnienie objęte usługą biegłego rewidenta i załączony do opinii biegłego rewidenta.
Praktyka taka była stosowana przez niektóre podmioty i akceptowana przez URE.
Poniżej komentarz dotyczący realizacji zapisów Krajowego Standardu Rewizji Finansowej nr 3 (KRSF nr 3).
Zgodnie z KSRF 3 ust. 25:
Wykonanie innej usługi poświadczającej polega na sformułowaniu przez biegłego rewidenta wniosku, mającego na celu zwiększenie zaufania zamierzonych użytkowników, innych niż strona odpowiedzialna, co do wyniku – dokonanej na podstawie odpowiednich kryteriów – oceny lub pomiaru zagadnienia będącego przedmiotem usługi. Jednocześnie ust. 30 w kwestiach nieuregulowanych przez KSRF nr 3 odsyła biegłych rewidentów do Międzynarodowych założeń koncepcyjnych usług atestacyjnych (Założenia koncepcyjne) oraz standardów. Zgodnie z punktem 36 Założeń koncepcyjnych właściwe kryteria powinny się charakteryzować następującymi cechami: przydatność, kompletność, wiarygodność, neutralność oraz zrozumiałość. Zgodnie punktem 38, kryteria oceny powinny być udostępnione zamierzonym użytkownikom (w tym przypadku prezes URE), punkt ten wskazuje, że kryteria mogą być udostępnione na przykład poprzez ich upublicznienie lub na przykład poprzez wyraźne ich wyszczególnienie w sprawozdaniu z usługi atestacyjnej.
Oświadczenie, o którym mowa w art. 199 ustawy o odnawialnych źródłach energii, które zostaje złożone do prezesa URE nie zawiera kryteriów (nawet w przypadku przyszłych lat, w których będzie obowiązywało wyliczenie oparte o rozporządzenie – kryteria tam opisane są na tyle ogólne, że nie można ich traktować jako "kompletne"), które stanowią podstawę oceny przez biegłego poprawności wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.
Brak załączenia/wskazania zastosowanych kryteriów spowodowałoby brak spełnienia wymogów założeń koncepcyjnych.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.