Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 21:56, 26.04.2024 r.

KIBR obecny na IV Kongresie Morskim w Szczecinie

Przy budowaniu statków ważna jest współpraca – także z biegłym rewidentem. To jeden z wniosków bloku „Stocznie, żegluga i porty” w trakcie IV Kongresu Morskiego, w którym udział wzięli przedstawiciele KIBR. Samorząd po raz pierwszy został zaproszony do udziału w wydarzeniu.

17 czerwca 2016

Branża stoczniowa i przemysł morski rządzą się pewną specyfiką i wymagają szczególnego spojrzenia na rozwiązania biznesowe, które ich dotyczą. O tym spojrzeniu z perspektywy biegłego rewidenta mówili przedstawiciele Krajowej Izby Biegłych Rewidentów na IV Kongresie Morskim. Eksperci samorządu wzięli udział w bloku „Stocznie, żegluga i porty” drugiego dnia Kongresu.

Branża stoczniowa okiem biegłego rewidenta

– Proces budowy w przemyśle stoczniowym ze względu na swą specyfikę to często długotrwały i złożony proces. Słabości w budżetowaniu, następnie w utrzymaniu reżimu kosztów, jakość systemu ewidencji i przetwarzania informacji ilościowych i wartościowych na poszczególnych etapach zlecenia  mogą przyczynić się do sukcesu lub porażki danego przedsięwzięcia – mówiła w trakcie Kongresu Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Jej zdaniem jednym z ważniejszych zasobów ułatwiających podejmowanie decyzji jest w tym wypadku wiedza o samym sobie, o swoich możliwościach i obszarach wymagających poprawy. – Biegły rewident może się w tym procesie okazać pomocnym ogniwem i wesprzeć zarządy i rady nadzorcze swoim doświadczeniem – wyjaśniała uczestnikom spotkania. – Nasza praca polega na koncentrowaniu się na ryzyku. A w przypadku firm takich jak stocznie, które działają w specyficznej branży i realizują kontrakty długoterminowe to ryzyko jest szczególnie duże – mówiła Ewa Sowińska.

Ale aby ta współpraca się powiodła muszą w nią być zaangażowane obie strony. W trakcie Kongresu Ewa Sowińska zwracała uwagę, że pracując dla stoczni biegły rewident powinien w sposób szczególny współpracować nie tylko z działem finansowym, ale także z działem produkcji czy działem zamówień. – Biegły może mieć pełną świadomość ryzyk dopiero pracując ze wszystkimi działami w stoczni, bo kontrakt realizuje się przecież także w każdej części firmy – wyjaśnia. Podobne postulaty zgłaszali słuchacze panelu, inżynierowie, którzy na co dzień pracują w stoczniach. Oni także oczekują, że biegły rewident będzie z nimi rozmawiał, bo tylko wówczas będzie w stanie zrozumieć specyfikę realizowanych kontraktów. – Dlatego musimy też umieć z różnymi działami rozmawiać i pytać, o rzeczy, które potem przekładają się na sprawozdania – mówi Sowińska. 

Raportowanie CSR ważne w branży

Na Kongresie często pojawiały się także głosy o potrzebie raportowania danych niefinansowych w branży morskiej. – Może okazać się, że to przemysł stoczniowy jako jeden z pierwszych będzie zmuszony przestawić się na takie raportowanie – prognozuje Ewa Sowińska, która odpowiada także za rozwój CSR w KIBR. Bo statki w sposób szczególny ingerują w środowisko. Jej zdaniem, może okazać się, że to armator będzie wymagał od stoczni określonych polityk związanych z ochroną środowiska, dbania o pracowników i współpracy z kooperantami. I w efekcie może się okazać że wdrożona polityka w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie dawała przewagę konkurencyjną. To zagadnienia , na które warto już dzisiaj zwracać uwagę – dodała.

KIBR po raz pierwszy na Kongresie Morskim

Między 8-10 czerwca na IV Kongresie Morskim w Szczecinie spotkało się około tysiąca osób z Polski i Europy. Uczestnicy reprezentowali kadrę zarządzającą średnich i dużych firm związanych z szeroko pojętą branżą morską. Przedsiębiorcy, politycy, naukowcy, eksperci i przedstawiciele międzynarodowych instytucji dyskutowali m.in. o aktywizacji terenów postoczniowych, inteligentnych specjalizacjach w branży stoczniowej oraz o bezpieczeństwie i współpracy międzynarodowej. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów została po raz pierwszy zaproszona na Kongres Morski. – To dla nas waży sygnał, że praca biegłych rewidentów jest coraz wyżej ceniona a głos środowiska pożądany na tego typu wydarzeniach – mówi Ewa Sowińska

Uroczystego otwarcia Kongresu Morskiego dokonali Paweł Brzezicki wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krzysztof Kozłowski Podsekretarz Stanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Piotr Jania Wojewoda Zachodniopomorski, Olgierd Geblewicz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin. Gościem specjalnym drugiego dnia Kongresu była premier Beata Szydło.

Zapisz się na newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl