© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 04:35, 1.03.2021 r.
Biegli rewidenci obowiązani są stale podnosić kwalifikacje zawodowe, w tym przez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w każdym roku kalendarzowym.
Obligatoryjne doskonalenie zawodowe polega na odbyciu szkolenia w formie stacjonarnej lub e-learningu. Szkolenie ma podnieść wiedzę lub umiejętności związane z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, w szczególności z zakresu rachunkowości i badania sprawozdań finansowych. Część obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegły rewident może odbyć w ramach samokształcenia zawodowego. Obowiązek szkolenia powstaje z pierwszym dniem roku następującego po roku, w którym biegły rewident został wpisany do rejestru.
Liczba godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów wykonujących i niewykonujących zawodu w 3-letnim okresie rozliczeniowym wynosi 120 godzin lekcyjnych, w tym:
W każdym roku kalendarzowym biegły rewident musi odbyć co najmniej 24 godziny lekcyjne doskonalenia zawodowego, w tym:
Oznacza to, że biegły rewident ma obowiązek w każdym roku odbyć co najmniej 24 godziny lekcyjne szkolenia (w tym nie więcej niż 8 godzin lekcyjnych samokształcenia), co da łącznie po trzech latach 72 godziny lekcyjnych szkolenia (w tym nie więcej niż 24 godziny lekcyjne samokształcenia). Dodatkowo biegły rewident musi uzupełnić odbyte minimum szkoleniowe o 48 godzin szkolenia (w tym co najwyżej 24 godziny samokształcenia) w dowolnym roku przed zakończeniem okresu rozliczeniowego.
Na zakończenie okresu rozliczeniowego biegły rewident musi wykazać 120 godzin odbytego szkolenia (w tym nie więcej niż 48 godzin samokształcenia).
3-letni okres rozliczeniowy obligatoryjnego doskonalenia zawodowego obejmuje 3 kolejno następujące po sobie lata kalendarzowe i rozpoczął się 1 stycznia 2018 r., a zakończy się 31 grudnia 2020 r.
Wystarczy wypełnić elektroniczny formularz na pibr.org.pl
Biegły rewident może odbyć samokształcenie zawodowe poprzez:
Oświadczenie o samokształceniu zawodowym biegłego rewidenta - wersja papierowa.
Biegły rewident musi udokumentować odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Dokumenty, które potwierdzają odbycie szkolenia przechowuje przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym je odbył.
Na wezwanie Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR) biegły rewident składa dokumenty, które potwierdzają, że odbył obligatoryjne doskonalenie zawodowe. Dokumenty należy złożyć w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania.
KRBR określa, w formie uchwały zatwierdzanej przez Komisję Nadzoru Audytowego:
Biegły rewident może ubiegać się o wyrażenie zgody KRBR na odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, nie dłuższym jednak niż dwa lata od upływu wymaganego terminu.
Biegły rewident składa do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów pisemny wniosek (wzór), który zawiera:
KRBR rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i niezwłocznie pisemnie zawiadamia biegłego rewidenta o jego rozstrzygnięciu.
Lp. | Temat | Liczba godzin |
Informacja dodatkowa |
1 | Wymogi dotyczące organizacji firm audytorskich i dokumentacji zleceń z uwzględnieniem aspektów kontroli | 16 | |
2 | Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa podatkowego | 8 | |
3 | Aktualizacja krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego | 8 | |
4 | Zmiany regulacji w zakresie usług wykonywanych zgodnie ze standardami wykonywania zawodu biegłego rewidenta | 8 | |
5 | Stosowanie MSB w praktyce - część I: Procedury wstępne, planowanie i oszacowanie ryzyka | 16 | |
6 | Stosowanie MSB w praktyce – część II: Reakcja biegłego rewidenta na oszacowane ryzyko istotnego zniekształcenia | 16 | |
7 | Stosowanie MSB w praktyce – część III: Procedury końcowe badania i sprawozdanie biegłego rewidenta | 16 | |
8 | Metody wyboru pozycji do badań zgodności i badań wiarygodności | 16 | |
9 | Wykorzystanie procedur analitycznych w procesie badania sprawozdań finansowych | 16 | |
10 | Kodeks spółek handlowych dla biegłych i księgowych | 8 | |
11 | Wybrane transakcje dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa | 8 | |
12 | Zasady etyki w praktyce – nowelizacja Kodeksu etyki IFAC | 8 | |
13 | Aspekty praktyczne wykonywania usług rewizyjnych związanych z podziałem, łączeniem i przekształcaniem jednostek – planowanie, wykonanie, sprawozdawczość | 16 | |
14 | Instrumenty finansowe w polskich i międzynarodowych standardach rachunkowości – klasyfikacja, wycena, prezentacja oraz przeprowadzanie i dokumentowanie procedur badania | 16 | |
15 | Praktyczne zastosowanie MS Excel w badaniu sprawozdań finansowych | 8 | |
16 | Przychody ze sprzedaży – ustalanie, ujmowanie i prezentacja w świetle ustawy o rachunkowości | 8 | |
17 | Wpływ ryzyka zniekształcenia sprawozdania finansowego drogą oszustwa na proces akceptacji badania i jego przebieg – aspekty praktyczne i formalnoprawne | 8 | |
18 | Zdolność jednostki do kontynuowania działalności a proces badania – odpowiedzialność, wymogi, realizacja i dokumentowanie z wykorzystaniem narzędzi dostępnych na rynku krajowym | 8 | |
19 | Problematyka badania w świetle elektronizacji sprawozdań finansowych i sprawozdań z badania | 8 | Nowy |
20 | Rachunek przepływów pieniężnych w ujęciu sprawozdawczym | 8 | Nowy |
21 | Rachunek przepływów pieniężnych przedmiotem badania w ujęciu rewizji finansowej | 4 | Nowy |
22 | Najczęściej występujące nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych | 8 | Nowy |
23 | Badanie kluczowych obszarów sprawozdania finansowego –część 1 –przychody | 16 | Nowy |
24 | Kryptoaktywa w sprawozdaniu finansowym | 8 | Nowy |
25 | Specyfika badania sprawozdań finansowych spółdzielni mieszkaniowych | 8 | Nowy |
26 | Prace badawcze i rozwojowe -aspekty bilansowe i podatkowe | 8 | Nowy |
27 | Aktualizacja wiedzy z zakresu zmian w międzynarodowych i krajowych standardach badania | 8 | Nowy |
28 | Usługi pokrewne i usługi atestacyjne inne niż badanie sprawozdania finansowego -praktyczne zastosowanie KSP, KSUA i KSUP | 8 | Nowy |
29 | Badanie szacunków księgowych i powiązanych ujawnień podczas badania sprawozdania finansowego zgodnie z wymogami krajowych standardów wykonywania zawodu | 8 | Nowy |
Szkolenia obligatoryjne mogą przeprowadzać:
Jednostką uprawnioną jest jednostka wpisana do wykazu prowadzonego przez KRBR i która:
Jednostka, która po raz pierwszy ubiega się o wpis do wykazu jednostek uprawnionych składa do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów pisemny wniosek zawierający:
Do wniosku należy dołączyć:
Wniosek należy złożyć w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza prowadzić obligatoryjne doskonalenie zawodowe.
KRBR rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i niezwłocznie pisemnie zawiadamia jednostkę o jego rozstrzygnięciu. W przypadku rozstrzygnięcia negatywnego informacja zawiera uzasadnienie. Po pozytywnym rozstrzygnięciu wniosku jednostka zostaje niezwłocznie wpisana do wykazu, który jest publikowany na stronie PIBR.
W przypadku wniosku aktualizującego jednostka uprawniona składa dokumenty w zakresie objętym zmianami w terminie również do 30 września roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza prowadzić obligatoryjne doskonalenie zawodowe.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przeprowadza wizytacje w jednostkach uprawnionych.
Biegli rewidenci, którzy prowadzą obligatoryjne szkolenia organizowane przez PIBR lub jednostkę uprawnioną uzyskują zaliczenie tych szkoleń jako obligatoryjne doskonalenie zawodowe – na podstawie zaświadczenia lub certyfikatu wydanego przez jednostkę szkolącą.
Biegłemu rewidentowi–wykładowcy zaliczana jest taka liczba godzin, jaka wynika z liczby godzin podanych w podjętej przez KRBR uchwale w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w danym roku kalendarzowym, w odniesieniu do każdego modułu (tematu) oddzielnie, niezależnie od liczby szkoleń przeprowadzanych z danego modułu (tematu) w danym roku kalendarzowym.
Udział biegłego rewidenta–wykładowcy w szkoleniach innych niż szkolenia z zakresów tematycznych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów należy z kolei traktować jako samokształcenie.
Biegli rewidenci mogą korzystać z „Portalu otwartych zasobów edukacyjnych“. To internetowy portal PIBR, który powstał z myślą o wszystkich biegłych rewidentach, którzy chcą podwyższyć swoje kompetencje cyfrowe w wybranych obszarach. Cyklicznie udostępniane są na nim darmowe szkolenia w formie e-learningu.
Przejdź do Portalu otwartych zasobów edukacyjnych
Dział Szkoleniowo-Wydawniczy Biura PIBR
e-mail: szkolenia@pibr.org.pl
Dotychczas Biuro PIBR indywidualnie odpowiadało na poszczególne pytania zgłaszane przez biegłych rewidentów za pomocą formularza „Konsultacje PIBR”.
Ponieważ ustawa o biegłych rewidentach obowiązuje już ponad rok, formuła Konsultacji została zmieniona. Pytania nadsyłane poprzez formularz, a także docierające mailowo i telefonicznie będą zbierane, grupowane i regularnie analizowane. Po dokonaniu wyboru spośród nich tych najbardziej istotnych dla całego środowiska i najczęściej się powtarzających, Biuro PIBR przygotuje odpowiedzi, w razie konieczności konsultując je z Komisją ds. standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów, prezesem KRBR lub innymi ekspertami. Odpowiedzi wymagające uzgodnień z Ministerstwem Finansów będą poprzedzone konsultacjami z resortem lub oficjalną prośbą do MF o interpretację. Odpowiedzi dotyczące najczęściej pojawiających się zagadnień będą systematycznie publikowane na stronie PIBR w zakładce Najczęściej zadawane pytania.
Zakres publikowanych w nowej formule informacji ograniczony będzie do tematyki związanej ze:
Konsultacje, tak jak dotychczas, nie będą obejmować zatem:
Aby zadać pytanie w ramach konsultacji PIBR, należy zalogować się na swoje konto i wybrać "Konsultacje PIBR" z panelu po lewej stronie.
Znajdujące się już na stronie internetowej PIBR pytania i odpowiedzi udzielone w dotychczasowej formule Konsultacji zostały przeniesione do wydzielonego Archiwum dostępnego po zalogowaniu na profil biegłego rewidenta. Należy jednak pamiętać, że baza ta nie będzie aktualizowana.
Odpowiedzi nie stanowią prawnie wiążącej interpretacji przepisów i standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. Można się nimi posługiwać wyłącznie na własną odpowiedzialność.W 2021 r.:
W 2020 r.:
Składki członkowskie należy wpłacać w okresach kwartalnych, w terminie do 25 dnia miesiąca, który następuje po upływie danego kwartału, czyli:
Wysokość składki w latach poprzednich:
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (KRBR) może przyznać prawo do niższej składki członkowskiej, jeśli biegły rewident spełni poniższe warunki:
lub
W pierwszym przypadku prawo do niższej składki przysługuje wyłącznie w roku, w którym został złożony wniosek. W przypadku emerytów/rencistów niższa składka obowiązuje do czasu zmiany sytuacji biegłego (na przykład powrót do zawodu albo uzyskanie dodatkowego dochodu).
Jeśli biegły rewident nie opłaca składek członkowskich za okres dłuższy niż rok, KRBR ma obowiązek wszcząć postępowanie administracyjne w sprawie skreślenia biegłego z rejestru, a po jego zakończeniu, podjąć uchwałę o skreśleniu.
Opłata za wpis do rejestru biegłych rewidentów od dnia 7.07.2017 r. wynosi 400 zł.
Numer konta: 19 1020 1026 0000 1002 0299 9829
Potwierdzenie wniesienia opłaty należy dołączyć do wniosku o wpis do rejestru biegłych rewidentów.
Biegły rewident może zmienić dane adresowe:
Biegły rewident podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej jeżeli dopuścił się przewiniena dyscyplinarnego.
Przewinienie dyscyplinarne polega na naruszeniu przez biegłego rewidenta przepisów dotyczących:
Karami dyscyplinarnymi są:
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.