Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 23:50, 19.11.2019 r.

Informacje dla biegłych rewidentów

Zasady szkolenia

Biegli rewidenci obowiązani są stale podnosić kwalifikacje zawodowe, w tym przez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w każdym roku kalendarzowym.

Obligatoryjne doskonalenie zawodowe polega na odbyciu szkolenia w formie stacjonarnej lub e-learningu. Szkolenie ma podnieść wiedzę lub umiejętności związane z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, w szczególności z zakresu rachunkowości i badania sprawozdań finansowych. Część obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegły rewident może odbyć w ramach samokształcenia zawodowego. Obowiązek szkolenia powstaje z pierwszym dniem roku następującego po roku, w którym biegły rewident został wpisany do rejestru.


Chcesz wziąć udział
w szkoleniu w ramach ODZ?

Zobacz terminy

Liczba godzin szkolenia w 3-letnim okresie rozliczeniowym

Liczba godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów wykonujących i niewykonujących zawodu w 3-letnim okresie rozliczeniowym wynosi 120 godzin lekcyjnych, w tym:

  • co najmniej 72 godziny lekcyjne szkolenia przeprowadzonego przez KRBR lub jednostkę uprawnioną,
  • co najwyżej 48 godzin lekcyjnych samokształcenia.

W każdym roku kalendarzowym biegły rewident musi odbyć co najmniej 24 godziny lekcyjne doskonalenia zawodowego, w tym:

  • co najmniej 16 godzin lekcyjnych szkolenia przeprowadzonego przez KRBR lub jednostkę uprawnioną,
  • co najwyżej 8 godzin lekcyjnych samokształcenia.

Oznacza to, że biegły rewident ma obowiązek w każdym roku odbyć co najmniej 24 godziny lekcyjne szkolenia (w tym nie więcej niż 8 godzin lekcyjnych samokształcenia), co da łącznie po trzech latach 72 godziny lekcyjnych szkolenia (w tym nie więcej niż 24 godziny lekcyjne samokształcenia). Dodatkowo biegły rewident musi uzupełnić odbyte minimum szkoleniowe o 48 godzin szkolenia (w tym co najwyżej 24 godziny samokształcenia) w dowolnym roku przed zakończeniem okresu rozliczeniowego.

Na zakończenie okresu rozliczeniowego biegły rewident musi wykazać 120 godzin odbytego szkolenia (w tym nie więcej niż 48 godzin samokształcenia).

3-letni okres rozliczeniowy obligatoryjnego doskonalenia zawodowego obejmuje 3 kolejno następujące po sobie lata kalendarzowe i rozpoczął się 1 stycznia 2018 r., a zakończy się 31 grudnia 2020 r.

Samokształcenie zawodowe

Jak najprościej i najszybciej przesłać oświadczenie o samokształceniu?

Wystarczy wypełnić elektroniczny formularz na pibr.org.pl


Krok 1 - zaloguj się na indywidualne konto biegłego rewidenta,
Krok 2 -
wypełnij elektroniczny formularz WNSAMO - Oświadczenie o samokształceniu biegłego rewidenta (menu "Rozwiń panel" dostępne w lewym górnym rogu)
Krok 3 -
zakończ wypełnianie formularza klikając przycisk Wyślij.

Jak sprawdzić podsumowanie okresu szkoleniowego oraz zgłosić samokształcenie?



Biegły rewident może odbyć samokształcenie zawodowe poprzez:

  • uczestnictwo w konferencjach,
  • pracę dydaktyczną, naukowo-dydaktyczną lub naukową,
  • uczestnictwo w studiach wyższych, studiach trzeciego stopnia, studiach podyplomowych,
  • uczestnictwo w szkoleniach przeprowadzanych w formie stacjonarnej lub w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (e-learning),
  • uczestnictwo w kursach kształcenia teoretycznego i praktycznego,
  • udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych,
  • napisanie wydanych lub przyjętych do druku publikacji w formie książki, rozdziału w książce, artykułu w czasopiśmie fachowym,
  • udział w pracowaniu lub opracowanie wydanego programu multimedialnego,
  • prowadzenie kursów, wykładów, wygłaszanie referatów na konferencjach lub szkoleniach,
  • udział w pracach organów stanowiących standardy, komitetów, komisji lub grup roboczych powoływanych przez te podmioty lub przez organizacje zawodowe,
  • opracowanie recenzji materiałów merytorycznych przygotowywanych do publikacji w formie książki, rozdziału w książce, artykułu w czasopiśmie fachowym oraz materiałów szkoleniowych,
  • zdanie egzaminu zawodowego,
  • korzystanie z usług profesjonalnego doradztwa świadczonych w formie zajęć z trenerem osobistym,
  • świadczenie usług profesjonalnego doradztwa w formie zajęć jako trener osobisty.

Oświadczenie o samokształceniu zawodowym biegłego rewidenta - wersja papierowa.

Narzędzie do podsumowania statusu biegłego rewidenta w zakresie doskonalenia zawodowego w cyklu rozliczeniowym 2018-2020

Dokumentacja ze szkolenia

Biegły rewident musi udokumentować odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Dokumenty, które potwierdzają odbycie szkolenia przechowuje przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym je odbył.

Na wezwanie Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR) biegły rewident składa dokumenty, które potwierdzają, że odbył obligatoryjne doskonalenie zawodowe. Dokumenty należy złożyć w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania.

KRBR określa, w formie uchwały zatwierdzanej przez Komisję Nadzoru Audytowego:

  • zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, z wyjątkiem części dotyczącej samokształcenia zawodowego,
  • okres rozliczeniowy i minimalną liczbę godzin, w tym dopuszczalną liczbę godzin przypadających na samokształcenie dla biegłych rewidentów wykonujących i niewykonujących zawodu.

Odbycie szkolenia w późniejszym terminie

Biegły rewident może ubiegać się o wyrażenie zgody KRBR na odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, nie dłuższym jednak niż dwa lata od upływu wymaganego terminu.

Biegły rewident składa do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów pisemny wniosek (wzór), który zawiera:

  • imię i nazwisko,
  • numer wpisu do rejestru,
  • uzasadnienie odbycia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym,
  • załączniki, które potwierdzają wystąpienie choroby, wypadek losowy lub inną ważną przyczynę, która uniemożliwia odbycie szkolenia w wymaganym terminie.

KRBR rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i niezwłocznie pisemnie zawiadamia biegłego rewidenta o jego rozstrzygnięciu.

Tematyka szkoleń na 2019 r.

Lp. Nr modułu Temat Liczba
godzin
Blok
tematyczny
1 1.2016.A.16 Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek 16 Rewizja finansowa
2 2.2016.A.8 Procedury badania zgodności oprogramowania finansowo-księgowego IT z wymogami prawnymi 8 Rewizja finansowa
3 3.2017.R.8 Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów 8 Rachunkowość
4 4.2017.A.16 Dokumentacja rewizyjna z badania sprawozdań finansowych przedmiotem kontroli przeprowadzanej przez kontrolerów Krajowej Komisji Nadzoru 16 Rewizja finansowa
5 5.2017.A.16 Wykorzystanie kontroli wewnętrznej w procesie badania sprawozdań finansowych małych i średnich przedsiębiorstw oraz świadczenia innych usług atestacyjnych 16 Rewizja finansowa
6 6.2017.AR.8 Zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes – kluczowe założenia, normy, standardy oraz zarządzanie ryzykami 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
7 7.2017.R.24 Konsolidacja sprawozdań finansowych 24 Rachunkowość
8 8.2017.A.16 Badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego 16 Rewizja finansowa
9 9.2017.R.8 Wycena przedsiębiorstw - etap I: Wprowadzenie do wyceny przedsiębiorstw - matematyka finansowa 8 Rachunkowość
10 10.2017.AR.16 Wycena przedsiębiorstw - etap II: Metody wyceny i rewizji 16 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 8/8
11 11.2017.R.16 Wycena przedsiębiorstw - etap III: Wycena aktywów - teoria i warsztat 16 Rachunkowość
12 12.2017.AR.16 Specyfika rachunkowości i rewizji finansowej banków spółdzielczych 16 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 8/8
13 13.2017.AR.8 Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa podatkowego 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
14 14.2017.R.8 Aktualizacja krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego 8 Rachunkowość
15 15.2017.A.8 Zmiany regulacji w zakresie rewizji finansowej i ich wpływ na czynności rewizji oraz firmy audytorskie 8 Rewizja finansowa
16 16.2017.A.16 Stosowanie MSB w praktyce - część I: Procedury wstępne, planowanie i oszacowanie ryzyka 16 Rewizja finansowa
17 17.2017.A.16 Stosowanie MSB w praktyce – część II: Reakcja biegłego rewidenta na oszacowane ryzyko istotnego zniekształcenia 16 Rewizja finansowa
18 18.2017.A.16 Stosowanie MSB w praktyce – część III: Procedury końcowe badania i sprawozdanie biegłego rewidenta 16 Rewizja finansowa
19 19.2018.R.8 Nowy model rozpoznawania przychodów wg MSSF 15 „Przychody z umów z klientami” 8 Rachunkowość
20 20.2018.R.8 Leasingowa rewolucja w MSSF 16 „Leasing” oraz różnice do polskiego prawa bilansowego 8 Rachunkowość
21 21.2018.A.4 Zastosowanie zasad etycznych w praktyce: łączenie innych usług biegłego rewidenta z badaniem sprawozdań finansowych 4 Rewizja finansowa
22 22.2018.A.4 Zastosowanie zasad etycznych w praktyce: zasady kształtowania wynagrodzeń za usługi biegłego rewidenta 4 Rewizja finansowa
23 23.2018.A.8 Efektywna komunikacja w pracy biegłego rewidenta 8 Rewizja finansowa
24 24.2018.A.8 Jak negocjować cenę? – Elementy negocjacji w pracy biegłego rewidenta 8 Rewizja finansowa
25 25.2019.A.16 Metody wyboru pozycji do badań zgodności i badań wiarygodności 16 Rewizja finansowa
26 26.2019.AR.8 Dokumentacja cen transferowych – procedury badania 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
27 27.2019.A.16 Wykorzystanie procedur analitycznych w procesie badania sprawozdań finansowych 16 Rewizja finansowa
28 28.2019.AR.8 Kodeks spółek handlowych dla biegłych i księgowych 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
29 29.2019.R.8 Popularne transakcje z wykorzystaniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa – skutki księgowe 8 Rachunkowość
30 30.2019.A.8 Zasady etyki w praktyce – nowelizacja Kodeksu etyki IFAC 8 Rewizja finansowa

Tematyka szkoleń na 2020 r.

Lp. Temat z roku Temat Liczba
godzin
Blok
tematyczny
1 2016 Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek 16 Rewizja finansowa
2 2017 Dokumentacja rewizyjna z badania sprawozdań finansowych przedmiotem kontroli przeprowadzanej przez kontrolerów Krajowej Komisji Nadzoru 16 Rewizja finansowa
3 2017 Wykorzystanie kontroli wewnętrznej w procesie badania sprawozdań finansowych małych i średnich przedsiębiorstw oraz świadczenia innych usług atestacyjnych 16 Rewizja finansowa
4 2017 Badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego 16 Rewizja finansowa
5 2017 Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa podatkowego 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
6 2017 Aktualizacja krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego 8 Rachunkowość
7 2017 Zmiany regulacji w zakresie rewizji finansowej i ich wpływ na czynności rewizji oraz firmy audytorskie 8 Rewizja finansowa
8 2017 Stosowanie MSB w praktyce - część I: Procedury wstępne, planowanie i oszacowanie ryzyka 16 Rewizja finansowa
9 2017 Stosowanie MSB w praktyce – część II: Reakcja biegłego rewidenta na oszacowane ryzyko istotnego zniekształcenia 16 Rewizja finansowa
10 2017 Stosowanie MSB w praktyce – część III: Procedury końcowe badania i sprawozdanie biegłego rewidenta 16 Rewizja finansowa
11 2018 Nowy model rozpoznawania przychodów wg MSSF 15 „Przychody z umów z klientami” 8 Rachunkowość
12 2018 Leasingowa rewolucja w MSSF 16 „Leasing” oraz różnice do polskiego prawa bilansowego 8 Rachunkowość
13 2018 Zastosowanie zasad etycznych w praktyce: łączenie innych usług biegłego rewidenta z badaniem sprawozdań finansowych 4 Rewizja finansowa
14 2018 Zastosowanie zasad etycznych w praktyce: zasady kształtowania wynagrodzeń za usługi biegłego rewidenta 4 Rewizja finansowa
15 2018 Efektywna komunikacja w pracy biegłego rewidenta 8 Rewizja finansowa
16 2018 Jak negocjować cenę? – Elementy negocjacji w pracy biegłego rewidenta 8 Rewizja finansowa
17 2019 Metody wyboru pozycji do badań zgodności i badań wiarygodności 16 Rewizja finansowa
18 2019 Dokumentacja cen transferowych – procedury badania 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
19 2019 Wykorzystanie procedur analitycznych w procesie badania sprawozdań finansowych 16 Rewizja finansowa
20 2019 Kodeks spółek handlowych dla biegłych i księgowych 8 Rewizja finansowa/
Rachunkowość 4/4
21 2019 Popularne transakcje z wykorzystaniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa – skutki księgowe 8 Rachunkowość
22 2019 Zasady etyki w praktyce – nowelizacja Kodeksu etyki IFAC 8 Rewizja finansowa
23 2020 Aspekty praktyczne wykonywania usług rewizyjnych związanych z podziałem, łączeniem i przekształcaniem jednostek – planowanie, wykonanie, sprawozdawczość 16 Rewizja finansowa
24 2020 Instrumenty finansowe w polskich i międzynarodowych standardach rachunkowości – klasyfikacja, wycena, prezentacja oraz przeprowadzanie i dokumentowanie procedur badania 16 Rachunkowość
25 2020 Praktyczne zastosowanie MS Excel w badaniu sprawozdań finansowych 8 Rewizja finansowa
26 2020 Przychody ze sprzedaży – ustalanie, ujmowanie i prezentacja w świetle ustawy o rachunkowości 8 Rachunkowość
27 2020 Wpływ ryzyka zniekształcenia sprawozdania finansowego drogą oszustwa na proces akceptacji badania i jego przebieg – aspekty praktyczne i formalnoprawne 8 Rewizja finansowa
28 2020 Zdolność jednostki do kontynuowania działalności a proces badania – odpowiedzialność, wymogi, realizacja i dokumentowanie z wykorzystaniem narzędzi dostępnych na rynku krajowym 8 Rewizja finansowa
29 2020 Problematyka badania w świetle elektronizacji sprawozdań finansowych i sprawozdań z badania 4 Rewizja finansowa
Sprawdź ofertę szkoleń

Jednostki uprawione do prowadzenia szkoleń

Szkolenia obligatoryjne mogą przeprowadzać:

Jednostką uprawnioną jest jednostka wpisana do wykazu prowadzonego przez KRBR i która:

  • opracowała programowe i organizacyjno-techniczne założenia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • przedstawiła wykaz dostępnych publikacji, które zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • przedstawiła opis opracowań własnych, które zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • przedstawiła informacje o możliwościach organizacyjno-technicznych, w szczególności o warunkach lokalowych, wyposażeniu w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt, w zakresie przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w deklarowanych formach kształcenia.

Jednostka, która po raz pierwszy ubiega się o wpis do wykazu jednostek uprawnionych składa do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów pisemny wniosek zawierający:

  • nazwę jednostki,
  • adres siedziby,
  • rodzaj deklarowanych form kształcenia,
  • zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego

Do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowe założenia programowe i organizacyjno-techniczne obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • wykaz dostępnych publikacji, które zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • opis opracowań własnych, które zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
  • informacje o możliwościach organizacyjno-technicznych, w szczególności o warunkach lokalowych, wyposażeniu w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt, w zakresie przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w deklarowanych formach kształcenia.

Wniosek należy złożyć w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza prowadzić obligatoryjne doskonalenie zawodowe.

KRBR rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i niezwłocznie pisemnie zawiadamia jednostkę o jego rozstrzygnięciu. W przypadku rozstrzygnięcia negatywnego informacja zawiera uzasadnienie. Po pozytywnym rozstrzygnięciu wniosku jednostka zostaje niezwłocznie wpisana do wykazu, który jest publikowany na stronie PIBR.

W przypadku wniosku aktualizującego jednostka uprawniona składa dokumenty w zakresie objętym zmianami w terminie również do 30 września roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza prowadzić obligatoryjne doskonalenie zawodowe.

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przeprowadza wizytacje w jednostkach uprawnionych.

Materiały dla jednostek

Zaliczenie wykładowcom obowiązkowego szkolenia

Biegli rewidenci, którzy prowadzą obligatoryjne szkolenia organizowane przez PIBR lub jednostkę uprawnioną uzyskują zaliczenie tych szkoleń jako obligatoryjne doskonalenie zawodowe – na podstawie zaświadczenia lub certyfikatu wydanego przez jednostkę szkolącą.

Biegłemu rewidentowi–wykładowcy zaliczana jest taka liczba godzin, jaka wynika z liczby godzin podanych w podjętej przez KRBR uchwale w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w danym roku kalendarzowym, w odniesieniu do każdego modułu (tematu) oddzielnie, niezależnie od liczby szkoleń przeprowadzanych z danego modułu (tematu) w danym roku kalendarzowym.

Udział biegłego rewidenta–wykładowcy w szkoleniach innych niż szkolenia z zakresów tematycznych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów należy z kolei traktować jako samokształcenie.

E-learning

Biegli rewidenci mogą korzystać z „Portalu otwartych zasobów edukacyjnych“. To internetowy portal PIBR, który powstał z myślą o wszystkich biegłych rewidentach, którzy chcą podwyższyć swoje kompetencje cyfrowe w wybranych obszarach. Cyklicznie udostępniane są na nim darmowe szkolenia w formie e-learningu.

Przejdź do Portalu otwartych zasobów edukacyjnych

e-Biblioteka

  • Wytyczne organizacyjno-metodyczne. Obligatoryjne doskonalenie zawodowe dla biegłych rewidentów w 2019 r. dostępne są w e-Bibliotece.
  • Informatory komisji ds. szkoleń Krajowej Rady Biegłych Rewidentów dostępne są w e-Bibliotece.

Kontakt

Dział Szkoleniowo-Wydawniczy Biura PIBR
e-mail: szkolenia@pibr.org.pl

Dla ułatwienia dotarcia i zapoznania się z różnymi informacjami dotyczącymi nowej tematyki związanej z e-sprawozdawczością przedstawiamy wydzieloną sekcję, w której zebraliśmy i ustrukturyzowaliśmy pomocne informacje i narzędzia.

Przypomnienie o nowym wymogu sporządzenia sprawozdania z badania w postaci elektronicznej oraz konieczności opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Uwaga! Wymóg e-podpisów
Elektroniczne sprawozdania już wkrótce

FAQ

Przejście do sekcji FAQ PIBR

Konsultacje z Ministerstwem Finansów

I. Uzyskane interpretacje



II. Pytania oczekujące na odpowiedź
 
Brak

Pomoc w elektronicznych sprawozdaniach finansowych

Zaproszenie innych organizacji do współpracy

Nowa formuła Konsultacji

Dotychczas Biuro PIBR indywidualnie odpowiadało na poszczególne pytania zgłaszane przez biegłych rewidentów za pomocą formularza „Konsultacje PIBR”.

Ponieważ ustawa o biegłych rewidentach obowiązuje już ponad rok, formuła Konsultacji została zmieniona. Pytania nadsyłane poprzez formularz, a także docierające mailowo i telefonicznie będą zbierane, grupowane i regularnie analizowane. Po dokonaniu wyboru spośród nich tych najbardziej istotnych dla całego środowiska i najczęściej się powtarzających, Biuro PIBR przygotuje odpowiedzi, w razie konieczności konsultując je z Komisją ds. standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów, prezesem KRBR lub innymi ekspertami. Odpowiedzi wymagające uzgodnień z Ministerstwem Finansów będą poprzedzone konsultacjami z resortem lub oficjalną prośbą do MF o interpretację. Odpowiedzi dotyczące najczęściej pojawiających się zagadnień będą systematycznie publikowane na stronie PIBR w zakładce Najczęściej zadawane pytania.

Zakres publikowanych w nowej formule informacji ograniczony będzie do tematyki związanej ze:

  • standardami wykonywania zawodu,
  • kontroli jakości oraz
  • zasadami etyki zawodowej.

Konsultacje, tak jak dotychczas, nie będą obejmować zatem:

  • przepisów i standardów z zakresu rachunkowości,
  • przepisów podatkowych,
  • ustaw ani innych aktów prawnych.

Jak skorzystać z konsultacji?

Aby zadać pytanie w ramach konsultacji PIBR, należy zalogować się na swoje konto i wybrać "Konsultacje PIBR" z panelu po lewej stronie.

Konsultacje już udzielone

Znajdujące się już na stronie internetowej PIBR pytania i odpowiedzi udzielone w dotychczasowej formule Konsultacji zostały przeniesione do wydzielonego Archiwum dostępnego po zalogowaniu na profil biegłego rewidenta. Należy jednak pamiętać, że baza ta nie będzie aktualizowana.

Odpowiedzi nie stanowią prawnie wiążącej interpretacji przepisów i standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. Można się nimi posługiwać wyłącznie na własną odpowiedzialność.
Każdy biegły rewident jest obowiązany regularnie opłacać składki członkowskie. Biegły wpłaca pierwszą składkę począwszy od kwartału, w którym został wpisany do rejestru biegłych rewidentów.

Wysokość składki

W 2019 r.:

  • składka członkowska wynosi 480 zł rocznie (120 zł kwartalnie),
  • niższa składka członkowska wynosi 20 zł rocznie (5 zł kwartalnie).

Składki członkowskie należy wpłacać w okresach kwartalnych, w terminie do 25 dnia miesiąca, który następuje po upływie danego kwartału, czyli:

  • za I kwartał do 25 kwietnia,
  • za II kwartał do 25 lipca,
  • za III kwartał do 25 października,
  • za IV kwartał do 25 stycznia (następnego roku).

Wysokość składki w latach poprzednich:

  • 2018 r. - 440 zł rocznie (110 zł kwartalnie)
  • 2017 r. - 440 zł rocznie (110 zł kwartalnie)
  • 2016 r. - 400 zł rocznie (100 zł kwartalnie)
  • 2015 r. - 376 zł rocznie (94 zł kwartalnie)
  • 2014 r. - 360 zł rocznie (90 zł kwartalnie)

Niższa składka członkowska

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (KRBR) może przyznać prawo do niższej składki członkowskiej, jeśli biegły rewident spełni poniższe warunki:

  • nie wykonuje zawodu,
  • nie jest członkiem organów firm audytorskich
  • znajduje się w trudnej sytuacji zdrowotnej, finansowej lub rodzinnej,
  • nie zalega w opłacaniu składki członkowskiej,
  • złoży udokumentowany i uzasadniony wniosek do regionalnego oddziału PIBR,

lub

  • utrzymuje się wyłącznie ze świadczeń emerytalnych albo rentowych lub innych podobnych świadczeń społecznych,
  • nie wykonuje zawodu,
  • złoży oświadczenie do KRBR.

W pierwszym przypadku prawo do niższej składki przysługuje wyłącznie w roku, w którym został złożony wniosek. W przypadku emerytów/rencistów niższa składka obowiązuje do czasu zmiany sytuacji biegłego (na przykład powrót do zawodu albo uzyskanie dodatkowego dochodu).

Jeśli biegły rewident nie opłaca składek członkowskich za okres dłuższy niż rok, KRBR ma obowiązek wszcząć postępowanie administracyjne w sprawie skreślenia biegłego z rejestru, a po jego zakończeniu, podjąć uchwałę o skreśleniu.

Dokumenty dotyczące wpisu lub skreślenia z rejestru biegłych rewidentów należy przesłać najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR). Uwaga – ważna jest data wpływu dokumentu do Biura PIBR.

Jeśli dokumenty zostaną przesłane po terminie, KRBR rozpatrzy je na kolejnym posiedzeniu.

Lista formularzy

Wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów

Pamiętaj, żeby do wniosku i kwestionariusza osobowego dołączyć dyplom (lub jego odpis lub kopię dyplomu potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza) ukończenia studiów wyższych w Polsce lub zagranicznych studiów wyższych uznawanych w Polsce za równorzędne, a także potwierdzenie dokonania opłaty za wpis do rejestru.

Opłata za wpis do rejestru w 2019 r.

Opłata za wpis do rejestru biegłych rewidentów od dnia 7.07.2017 r. wynosi 400 zł.

Numer konta: 19 1020 1026 0000 1002 0299 9829
Potwierdzenie wniesienia opłaty  należy dołączyć  do wniosku o wpis do rejestru biegłych rewidentów.

Oświadczenie o wystąpieniu z samorządu biegłych rewidentów

Zawiadomienie o podjęciu i formie wykonywania zawodu przez biegłego rewidenta

Zawiadomienie o zaprzestaniu wykonywania zawodu przez biegłego rewidenta

Wniosek o zmianę danych adresu biegłego rewidenta

Biegły rewident może zmienić dane adresowe:

  • w formie pisemnej: wysyłając listownie do PIBR pismo z informacją o zmianach lub wypełniony i podpisany formularz R6,
  • w formie pisemnej, drogą elektroniczną: wysyłając podpisany, zeskanowany formularz R6 na adres: biegli@pibr.org.pl,
  • w formie elektronicznej, po zalogowaniu do panelu użytkownika.

Biegły rewident podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej jeżeli dopuścił się przewiniena dyscyplinarnego.
Przewinienie dyscyplinarne polega na naruszeniu przez biegłego rewidenta przepisów dotyczących:

  • wykonywania zawodu, zasad etyki zawodowej, niezależności lub krajowych standardów wykonywania zawodu,
  • realizacji obowiązków związanych z przynależnością do PIBR,
  • prowadzenia działalności w formie firmy audytorskiej,
  • pełnienia funkcji w organach zarządzających lub nadzorczych firm audytorskich

Karami dyscyplinarnymi są:

  • upomnienie,
  • kara pieniężna do 250 tys. zł,
  • zakaz przeprowadzania badań na okres od roku do 3 lat,
  • zakaz wykonywania czynności rewizji finansowej na okres od roku do 3 lat,
  • zakaz wykonywania zawodu biegłego rewidenta na okres od roku do 3 lat,
  • zakaz pełnienia funkcji członka Zarządu lub innego organu zarządzającego lub członka rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego w firmach audytorskich lub jednostkach zainteresowania publicznego na okres od roku do 3 lat,
  • skreślenie z rejestru
Orzekając karę upomnienia, nakazuje się zaprzestanie określonego postępowania i powstrzymanie się od niego w przyszłości.

Orzekając jedną z ww. kar, orzeka się również o nakazie podania do publicznej wiadomości imienia i nazwiska osoby fizycznej, na którą nałożono karę, wraz z numerem, pod którym osoba ta jest lub była wpisana do rejestru biegłych rewidentów, chyba ze podanie do publicznej wiadomości jej imienia i nazwiska będzie środkiem nieproporcjonalnym do popełnionego przewinienia dyscyplinarnego, będzie stanowiło zagrożenie dla stabilności rynków finansowych, zagrozi prowadzonemu postępowaniu karnemu lub wyrządzi niewspółmierną szkodę obwinionemu, pokrzywdzonemu, innym stronom postępowania dyscyplinarnego, firmie audytorskiej, w imieniu której biegły rewident świadczył swoje usługi, jednostce, dla której biegły rewident świadczył swoje usługi, lub organom, o których mowa w art. 148 ust. 2 ustawy (nie podlegają ujawnieniu dane podmiotu, dla którego wykonywane były czynności rewizji finansowej).

Obok ww. kar, może zostać także orzeczony dodatkowo zakaz zajmowania stanowiska kontrolera jakości wykonania zlecenia lub pełnienia funkcji osoby odpowiedzialnej za system wewnętrznej kontroli jakości w firmie audytorskiej na okres od roku do 3 lat.

Kary biegłych rewidentów orzeczone przez KSD podane do publicznej wiadomości.

Lista obrońców z urzędu Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Postępowanie w sprawach przewinień dyscyplinarnych popełnionych w związku z badaniem ustawowym jednostki zainteresowania publicznego

W sprawach dotyczących przewinień dyscyplinarnych popełnionych w związku z badaniem ustawowym jednostki zainteresowania publicznego Komisja Nadzoru Audytowego:

  • prowadzi postępowanie wyjaśniające,
  • prowadzi dochodzenie dyscyplinarne,
  • jest oskarżycielem przed sądem.

Postępowanie przed sądem obejmuje postępowanie przed sądem okręgowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania obwinionego oraz postępowanie przed sądem rozpoznającym odwołanie od orzeczenia lub postanowienia wydanego przez sąd pierwszej instancji.

Dochodzenie dyscyplinarne może zostać wszczęte z urzędu lub na skutek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przewinienia dyscyplinarnego. W przypadku gdy zachodzi potrzeba dokonania dodatkowych ustaleń lub uzupełnienia danych w celu stwierdzenia, czy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przewinienia dyscyplinarnego, dochodzenie dyscyplinarne może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym.

Kary biegłych rewidentów w sprawach przewinień dyscyplinarnych popełnionych w związku z badaniem ustawowym JZP podane do publicznej wiadomości.

Postępowanie w sprawach przewinień dyscyplinarnych popełnionych w związku z czynnościami innymi niż badanie ustawowe jednostki zainteresowania publicznego

Postępowanie dyscyplinarne obejmuje:

  • dochodzenie dyscyplinarne,
  • postępowanie przed Krajowym Sądem Dyscyplinarnym (KSD) oraz
  • postępowanie odwoławcze od orzeczenia lub postanowienia kończącego postępowanie dyscyplinarne.
Dochodzenie dyscyplinarne może zostać wszczęte z urzędu lub na skutek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przewinienia dyscyplinarnego. W przypadku gdy zachodzi potrzeba dokonania dodatkowych ustaleń lub uzupełnienia danych w celu stwierdzenia, czy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przewinienia dyscyplinarnego, dochodzenie dyscyplinarne może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym.

Szczegółowe regulacje w tym względzie zawarto w Informacji o przebiegu postępowania dyscyplinarnego prowadzonego w ramach samorządu zawodowego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów po wejściu w życie ustawy z dnia 11 maja 2017 r.

Kary zakazu wykonywania czynności rewizji finansowej

Kary zakazu wykonywania czynności rewizji finansowej przez okres od roku do lat 3 oraz kary wydalenia z samorządu, podlegają ujawnieniu na stronie internetowej PIBR (zgodnie z art. 31 ust. 9 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1000, z późn. zm.)), który ma zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (poz. 1089).

  1. W stosunku do Pana Andrzeja Zapałowskiego, biegłego rewidenta nr w rej. 4571  Krajowy Sąd Dyscyplinarny KIBR orzekł prawomocnym wyrokiem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data uprawomocnienia 14 lutego 2017 r.) karę zakazu wykonywania czynności rewizji finansowej przez okres 3 lat.

Zapisz się na newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl